10 sfaturi de la Abraham Lincoln despre scrierea unui discurs

Recomandarile lui Abraham Lincoln pentru un discurs de succes
Recomandarile lui Abraham Lincoln pentru un discurs de succes

Dacă vreodată trebuie să ții un discurs, și nu ești o persoană căreia să îi placă să vorbească în public, este cel mai bine să îți scrii discursul dinainte. Pregătește-te. Și nu scrie un discurs vechi, plictisitor, pe care oricine altcineva l-ar putea ține zilnic. Concepe-ți un discurs care să fie ascultat și – poate mai presus – să fie memorabil.

Organizarea ideilor – ținând cont de principiile de mai jos – poate fi utilă chiar și atunci când vrei să spui câteva cuvinte unui grup de prieteni, când ai de transmis un mesaj către colegii de serviciu la o ședință, când vrei să ții un mic toast la o petrecere ori susții o importantă prezentare de afaceri. Aproape oricine poate beneficia de utilizarea acestor recomandări și tocmai de aceea, odată cu serviciile de închiriere a sălilor de conferință din Hotel Ambasador, hotel de 4 stele în centrul Bucureștiului, ne dorim mai mult decât doar a organiza o ședință, ne dorim să aveți un eveniment corporate memorabil!

Unul dintre cei mai buni oratori ai tuturor timpurilor a fost președintele SUA – Abraham Lincoln, iar cel mai bun discurs al său a fost cel din Gettysburg, comparabil cu predica de pe munte a lui Isus și monologul lui Hamlet.

Ce am putea însă învăța de la Abe cel cinstit, un om care nu arăta foarte bine, dar care cunoștea arta retoricii mai bine decât oricare dintre maeștrii moderni? Iată 10 puncte foarte utile pe care le putem împrumuta de la el:

  1. Fii concis. În fiecare an, Congresul este obligat să îl  asculte pe Președinte timp de mai mult de o oră. Discursul lui Lincoln era urmat de o prelegere de două ore ținută de Edward Everett, care avea 13.607 de cuvinte. În schimb, discursul lui Lincoln dura doar două minute și era lung de 10 fraze (sau 272 de cuvinte). Dar era mult mai puternic. Cuprinde toate emoțiile importante și ideile pe care dorești să le transmiți în cât mai puțin timp posibil. Dacă poți să ții un discurs de două minute, în loc de o trăncăneală monotonă de 30 de minute, audiența ta va asculta și te va îndrăgi pentru concizie. 
  2. Abandonează formalitățiile. Președintele își începe discursul adresat Statelor Uniunii prin a le oferi recunoștință tuturor demnitarilor și prin a le mulțumi foarte multor oameni. Mulți oratori au făcut aceeași greșeală, iar acest lucru le-a distrus discursurile. În momentul în care ai terminat această etapă a discursului, ti-ai pierdut audiența. Începe chiar cu miezul problemei, iar publicul tău îți va acorda atenție. Lincoln ignora orice introducere și începea cu esența discursului său. 
  3. Să ai un scop. Nu te ridica doar ca să vorbești și să te auzi vorbind bine sau să fii preocupat doar de imaginea organizației pe care o reprezinți. Vorbește pentru a comunica un mesaj și pentru a-ți îndemna publicul la acțiune. Lincoln a făcut acest lucru, regândind scopul Uniunii și hotărând să câștige un război pentru idealurile strămoșilor Statelor Unite. 
  4. Să ajungi la sufletul audienței. Un discurs nu este un argument logic sau o listă de realizări, de fapte sau evenimente. Lincoln și-a cunoscut audiența și le-a vorbit ceva care să îi atingă emoțional, arătându-le că oamenii care au murit pe câmpul de luptă din Gettysburg au făcut aceasta pentru anumite idealuri, și astfel le-a cerut să se asigure că acești bărbați nu au murit în zadar. 
  5. Vorbește adevăruri înalte. Deși nu este foarte bine să ai un aer de grandoare, mai ales dacă vorbești cu un public mai puțin numeros, este bine însă să îți corelezi ideile și cuvintele cu idealuri, valori și cauze înalte, așa cum a făcut Lincoln când a corelat cauza Uniunii cu idealurile de libertate și egalitate ale strămoșilor națiunii americane. 
  6. Vorbește întregii audiențe. Atunci când ții un discurs, este ideal să nu îl ții doar către audiența din fața ta. Lincoln știa că discursul de la Gettysburg nu era adresat doar publicului din fața lui, ci întregii națiuni (și poate istoriei). Dar discursul său scurt a fost publicat către întreaga națiune, și a avut un efect asupra multor oameni. Acest lucru se întâmplă și astăzi – discursurile fostului CEO al Apple – Steve Jobs, de exemplu, nu erau doar pentru audiența din sala de conferință, ci pentru întreaga lume. Gândește-te la modul în care ceea ce vorbești va influența o audiență mai mare și ce mesaj dorești să le transmiți. Cu ajutorul internetului, discursul tău poate fi comunicat unui număr impresionant de persoane. 
  7. Folosește imagini. Lincoln a folosit imagini pentru naștere, viață și moarte – „conceput” și „născut” și „pierit”. Este important să faci mai mult decât să folosești cuvinte slabe, ci să creezi o imagine în mintea oamenilor prin cuvintele tale. Imaginile, desigur, ar trebui să fie legate de tema ta principală. 
  8. Amintiți-le celor din audiență mai multe cuvântări celebre. Lincoln și-a deschis discursul cu o propoziție dintr-un document faimos (la vremea aceea), Declarația de Independență („că toți oamenii sunt creați egali”). Această referință aduce cu sine numeroase idei și emoții asociate cu Declarația de Independență și cu cei care au semnat-o. Alte cuvinte celebre se pot găsi în Biblie, în opera lui Shakespeare, în poezie, cântece, cărți și alte discursuri. Referințele aduc mult mai multe informații decât fraza în sine sau citatul pe care îl utilizați, dacă audiența dvs. este familiarizată cu acestea. 
  9. Revizuiește-ți discursul de mai multe ori. Lincoln a scris mai multe versiuni ale discursului său înainte de a rămâne la o versiune finală. Fiecare revizuire ar trebui să elimine ce este de prisos, să dezvolte ideea principală, să facă cuvintele mai fluide și să dea naștere unor imagini și expresii puternice. 
  10. Încheie puternic. Lincoln și-a încheiat discursul de la Gettysburg cu propoziția: „Acea guvernare a poporului, de către popor, pentru popor, nu va pieri de pe pământ.” Și această  propoziție s-a transmis în istorie. Încheie-ți discursul cu o propoziție pe care oamenii și-o vor aminti, care conține mesajul pe care vrei să și-l amintească, deoarece, la fel ca începutul discursului, ultima propoziție este foarte importantă.

 

Hotel Ambasador, hotel de 4 stele situat în centrul Bucureștiului, vă oferă așadar nu doar un spațiu fizic unde să organizați o prezentare, să susțineți un workshop ori un training, ci se preocupă să fie un eveniment de succes! Din grijă pentru oaspeții noștri și partenerii de afaceri ne luăm timp pentru a vă oferi instrumente și idei utile, pentru viitoarea dumneavoastră prezentare memorabilă!
Vă stăm cu drag la dispoziție pentru următorul dumneavoastră eveniment corporate.