Câteva beneficii ale saunei despre care (poate) nu știai

Sauna la Ambasador Hotel
Sauna la Ambasador Hotel

Nu este nimic mai relaxant decât să mergi la cel mai apropiat SPA și să lași ca toate îngrijorările tale să se topească în saună. Beneficiile sănătoase ale saunelor, camera încălzită, acoperită cu lemn, comună în culturile scandinave, a fost căutată timp de sute de ani. Este posibil să percepi sauna ca loc extrem de fierbinte în care stai pentru o perioadă scurtă, transpiri până îți iese inima din piept, ieși cu o senzație de revigorare și puțin prăjit. Cu toate acestea, multă vreme nu a fost foarte clar de ce saunele te fac să te simți atât de bine — deși există multe dovezi că acestea îți fac mult bine.

 

Noile rezultate ale cercetărilor arată că saunele folosesc un mecanism foarte special din corp care ne fac să ne simțim sănătoși. Și nu are nicio legătură cu eliminarea impurităților, ci cu sistemul sanguin. Expunerea la căldură uscată într-un mediu controlat pentru o perioadă de timp limitată ne ajută inima să funcționeze adecvat și ne solicită vasele sanguine. Aduceți cărbune încins și prosoape cu miros de pin! 🙂   

 

  1. Scade tensiunea arterială

Sauna este legată de mai multe beneficii care țin de sănătate, cum ar fi reducerea riscului de boli vasculare, de exemplu tensiunea ridicată, boli cardiovasculare și neurocognitive.  Oamenii de știință au publicat în 2018 un studiu realizat pe 100 de subiecți care au petrecut 30 de minute într-o saună, iar ulterior le-au fost examinate inimile. Rezultatele au fost inspiratoare.

O jumătate de oră de saună a scăzut tensiunea arterială sistolică și diastolică. Aceste două valori se ocupă de tensiunea normală din organismul nostru.

 

  1. Face ca vasele de sânge să se adapteze

Sauna, potrivit cercetărilor, ajută ca vasele de sânge să se adapteze schimbărilor de presiune atmosferică. Se știe faptul că la temperaturi exterioare diferite, date de anotimpuri sau chiar de o vreme mai capricioasă, presiunea atmosferică se modifică.  Acest factor este crucial pentru sănătatea inimii tale și de asemenea facilitează circulația sângelui în tot corpul până la creier.

 

  1. Îți relaxează arterele

Oamenii care au participat la studiul menționat și au petrecut 30 de minute în saună au dat dovadă de relaxare arterială, care este un indicator al unei inimi sănătoase. Este de evitat rigiditatea arterială, deoarece crește riscul de probleme și boli cardiovasculare. Cu cât arterele sunt mai rigide, cu atât crește predispoziția la infarct sau, în cazurile grave, va fi necesar operații de bypass. Acest lucru sună bizar, mai ales că multe saune recomandă să nu o folosești ca metodă de relaxare dacă suferi de boli cardiace sau dacă ai probleme la inimă, dar studiile arată că până și pentru bolnavii care boli serioase la inimă saunele pot fi de mare ajutor – utilizate în mod corespunzător. Cu toate acestea, va fi necesar sa consulți un medic dacă ai suferit un infarct sau ai genetic predispoziție pentru probleme cardiace înainte de a merge la saună.

 

  1. Prelungește viața

Câteva studii diferite au arătat că există o legătură între saună și scăderea riscului mortalității, deși acest studiu a fost realizat doar pe subiecți de gen masculin. Unul dintre studii realizat pe 2300 de bărbați finlandezi cu vârsta de peste 20 de ani a arătat că pe parcursul studiului, 49 la sută dintre subiecții care mergeau la saună o dată pe săptămână au avut o rată de deces mai mare, comparat cu 38 la sută în cazul subiecților care mergeau de două ori pe săptămână și 31 la sută în cazul subiecților care mergeau aproape zi de zi.

Mai mult, tot oamenii de știință care au realizat studiul, spun că sauna are loc în general la comun și îi ajută pe oameni să creeze legături sociale, fapt care de asemenea contribuie la sănătate.

 

  1. Ameliorează simptomele cronice

Sauna de asemenea se leagă de ameliorarea unor dureri și simptome asociate cu tulburări musculo-scheletice, cum sunt osteoartrită, artrită reumatoidă și fibromialgie. Migrenele cronice sunt și ele ameliorate de efectele benefice ale saunei. De ce? Sunt unii oameni de știință care cred că se datorează faptului că saunele par să reducă nivelul inflamațiilor. În mai multe stări de durere cronică, inflamația duce la durere și oboseală, iar saunele par să reducă acești markeri. Nu este un tratament, ci doar o reprimare temporară, dar pentru unii poate fi un beneficiu important.

 

  1. Este un ajutor pentru creier

O tensiune arterială bună nu îți ajută doar trupul, ci și creierul. În studiile menționate mai devreme s-a constatat că sesiunile de saună previn substanțial riscul de boli ca Alzheimer și demență. Nu se cunosc exact cauzele pentru aceste efecte foarte pozitive asupra sistemului neurocognitiv, însă este cert că sauna poate preveni sau amâna aceste boli legate de memorie.

 

  1. Îți protejează plămânii

Deși poate că nu pare că o idee bună, să mergi la saună dacă ai răcit sau te aflii în plin sezon rece, totuși te va ajuta foarte mult. Indiferent dacă anotimpul este rece sau călduros, studiile arată că saunele îmbunătățesc funcția plămânilor, inclusiv dacă suferi de astm sau probleme respiratorii cronice, și reduc riscul de a contracta o răceală sau pneumonie, în special dacă sesiunile de saună sunt practicate regulat în anotimpul rece.

 

Nu te poți aștepta ca sauna să îți ofere absolut toate beneficiile unei vieți sănătoase. O alimentație echilibrată și exercițiile fizice sunt necesare. Însă există considerente pentru care ar trebui să incluzi sauna în obiceiurile tale.
Pentru că ne preocupă sănătatea dumneavoastră, în curând vom pune la dispoziția oaspeților noștri noua saună, pe care o aveți și în imagine! Vă așteptăm!